skip to Main Content

کتاب‌های ترم اول رشته دندانپزشکی

رشته دندانپزشکی

در چندین دهه گذشته، رشته دندانپزشکی یکی از پرطرفدارترین رشته‌ها در میان دانشجویان بوده است. دندانپزشکی، یک علم تخصصی برای حفظ سلامت دهان و دندان است و وظیفه یک دندانپزشک این است که بیماری‌های مربوط به دهان و دندان را تشخیص داده و درمان کند. داشتن مهارت عملی و فیزیکی در میان دانشجویان این رشته بسیار با اهمیت است. زیرا باید تمامی آموزش‌های تئوری خود را جامه عمل بپوشانند.

در ادامه این مقاله قصد داریم به معرفی دروس ارائه شونده در این رشته بپردازیم. پس با ما همراه باشید.

رشته دندانپزشکی یک دوره تحصیلی ۶ ساله دارد و به دو مقطع زمانی تقسیم می‌شود:

  • دوره ۲ ساله: علوم پایه
  • دوره ۴ ساله: دوره تخصصی همراه با کارآموزی

در ادامه چارت درسی ترم اول رشته دندانپزشکی که در طول دوره علوم پایه ارائه می‌شوند را معرفی می‌کنیم:

آناتومی
بافت شناسی
جنین شناسی
بیوشیمی
سلامت دهان و جامعه
زبان عمومی
ادبیات فارسی
آیین زندگی
اندیشه اسلامی

رشته دندانپزشکی در خارج از کشور

دندانپزشکی در کشورهای اروپایی به دو دوره بالینی و پیش بالینی تقسیم می‌شود که در دوسال اولیه دوره بیشتر روی دروس آناتومی، فیزیولوژی و بیوشیمی مانور می‌دهند. همچنین در اروپا آموزش‌های بالینی بیشتر مبتنی بر انجام کار عملی است.

تا اینجای مقاله اطلاعاتی کلی درباره رشته دندانپزشکی ارائه دادیم. در ادامه دروس اصلی این رشته و محتوایی که درباره آن‌ها آموزش داده می‌شود را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت.

دروس اصلی ترم اول دندانپزشکی شامل موارد زیر می‌باشند:

  • آناتومی تشریح
  • بیوشیمی
  • سلامت دهان و دندان

برای شناخت بیشتر این رشته‌ها، هر کدام را به تفصیل توضیح خواهیم داد.

آناتومی تشریح

آناتومی یکی از دروس مهم در علوم پزشکی است. دانش آناتومی در طول دوره علوم پایه کسب می‌شود و در این درس شما ساختار کلی هر عضو و مجاورات عصبی و شریانی و.. را یاد می‌گیرید. یادگیری این درس به عملکرد بهتر شما در دوره‌های کار آموزی، کارورزی و حتی دستیاری (تخصص) کمک خواهد کرد. این درس تا ابد با شماست و تقریبا جزء جدایی ناپذیر در رشته دندان پزشکی است.

از آنجا که هر پزشک حاذقی به نوعی با آناتومی سر و کار دارد، بنابراین باید موقعیت و کارکرد ارگان‌های مختلف وارتباطات آن‌ها، اعصاب، عروق و مجاورت و… را به خوبی بداند تا بتواند به درستی تصمیم‌گیری کند و قضاوت درستی از بیمارش داشته باشد و او را به خوبی درمان کند. به همین دلیل این درس از جمله دروسی است که در ترم اول ارائه می‌شود.

در ادامه منابع اصلی که برای این درس ارائه شده‌اند را معرفی می‌کنیم:

کتاب آناتومی عمومی دکتر مهدی زاده

این کتاب در برگیرنده اصول کلی و مفاهیم لازم و کاربردی بر اساس سر فصل‌های تعیین شده‌ی درسی و ترکیبی از جدیدترین منابع در زمینه‌ی آناتومی عمومی است که هر دانشجویی برای مطالعه در این زمینه به آن نیازمند است. به توصیه‌ی اساتید تمامی تصاویر و اشکالی که در این کتاب به کار رفته از آخرین ویراست‌های کتب مرجع پزشکی نظیر آناتومی گری و اطلس نتر گرفته شده است و وضوح آن‌ها تفسیر و تشریح را برای اساتید و دانشجویان آسان نموده است.

نویسندهدکتر بنفشه اسماعیل زاده، دکتر سام زر بخش، دکتر فاطمه کرمانیان مجرد، دکتر محمد باقر پورحیدر، دکتر مهدی مهدی زاده، سارا سلیمانی اصل
ناشراشراقیه، بابازاده
سال چاپ۱۴۰۱
قیمت۱/۸۵۰/۰۰۰ ریال

کتاب آناتومی گری سر و گردن

کتاب آناتومی گری یکی از کتب ارزشمند آناتومی است که تجربیات دانشمندان بزرگ آناتومی را با تاکید بر ارتباط بالینی آن‌ها در اختیار دانش پژوهان قرار داده است. این کتاب که پس از بازنگری کوریکولوم پزشکی عمومی، به عنوان یکی از منابع اصلی معرفی شده است در بسیاری از جنبه‌ها پیشرو بوده و می‌تواند راهگشای دانشجویان عزیز باشد.

نویسندهدکتر غلامرضا حسن زاده ، دکتر غلامرضا حسن زاده و همکاران
ناشرابن سینا
سال چاپ۱۴۰۲
قیمت۲/۸۰۰/۰۰۰ ریال

کتاب آناتومی و مورفولوژی دندان

این کتاب یکی ازجدیدترین کتب برای دانشجویان رشته دندانپزشکی می‌باشد و به عنوان یکی از منابع اصلی برای دانشجویان رشته‌ی دندانپزشکی شناخته می‌شود. این رفرنس هم بر مبانی عملی و هم موارد تئوری و اصول اولیه‌ی شناخت مورفولوژی دندان اشاره می‌کند و برای تمام دانشجویان رشته‌ی دندانپزشکی توصیه می‌شود .

نویسندهثریا صالح زاده ، جلیل ایزدی ، فائزه عطری
ناشرآرتین طب ، اندیشه رفیع
سال چاپ۱۴۰۱
قیمت۱/۶۰۰/۰۰۰ ریال

کتاب خلاصه فیزیولوژی گایتون

یکی از معدود کتب فیزیولوژی است که در عین سادگی مطالب، حاوی نکات بسیار مهم و روزمره در مورد فیزیولوژی پزشکی است. این منبع برای دانشجویانی که فرصت کافی برای مراجعه به متون اصلی مفصل گایتون و هال را ندارند، بسیار سودمند است. استفاده از این کتاب برای آزمون المپیاد زیست شناسی نیز توصیه شده است.

نویسنده/ مترجمگایتون و هال/ دکتر حوری سپهری ، دکتر زهرا قاسم زاده ، دکتر علی راستگار فرج زاده
ناشراندیشه رفیع
سال چاپ۱۳۹۹
قیمت۲/۰۰۰/۰۰۰ ریال

کتاب بافت شناسی جان کوئیرا

یکی از بهترین کتاب‌های درسی شناخته شده در جهان است که علاوه بر لیست‌های گلوله‌ای از نکات کلیدی در پایان هر فصل و خلاصه جداول در هر فصل، این نسخه جدید در پایان هر فصل به کاربر اجازه می‌دهد تا تعیین کنید که چگونه به خوبی نکات اصلی فصل درک شده. نسخه جدید جان کوئیرا بهترین ابزار برای درک مدرن از روابط ساختاری و عملکردی است که اساس فیزیولوژی، بیوشیمی سلولی و آسیب شناسی است.

نویسنده/ مترجمAnthony L.Mescher/ دکتر حسن زاده، دکتر سلیمانی راد، دکتر فاضلی پور
ناشرابن سینا
سال چاپ۱۴۰۰
قیمتـــــــ

بیوشیمی

بیوشیمی علم مطالعه فرایندهای شیمیایی و بررسی متابولیسم اجزای سلولی از قبیل کربوهیدرات، پروتئین، اسید نوکلوئیک، ویتامین، مواد معدنی و آنزیم‌ها می‌باشد. از آنجایی که سلول‌های بدن از ترکیبات شیمیایی مختلف ساخته شده‌اند و واکنش‌های شیمیایی مختلفی در سلول در جهت رسیدن به اهداف مختلف صورت می‌گیرد، در دندانپزشکی نیز شناسایی ساختارها و واکنش‌های شیمیایی به منظور تشخیص بیماری‌های دهان و دندان و درمان آن‌ها اهمیت زیادی دارد.

در ادامه منابع اصلی که برای این درس ارائه شده‌اند را معرفی می‌کنیم:

کتاب بیوشیمی دندان

در کتاب بیوشیمی برای دانشجویان دندانپزشکی با استفاده از تصاویر و نمودارهای متعدد، مطالبی در باب کاربرد زیست شیمی در علم دندان پزشکی توضیح داده شده است. کتاب حاضر یکی از کتاب‌های پر استفاده در طول ترم تحصیلی برای دانشجویان دندانپزشکی و همچنین یکی از منابع آزمون جامع علوم پایه دندانپزشکی است که در حال حاضر به عنوان مرجع مورد تدریس دانشجویان دندان پزشکی در حال استفاده است.

نویسندهاردوان معین افشار، جلال علیزاده، فرزاد کاظمی، نیکو درویشی
ناشررویان پژوه
سال چاپ۱۳۹۴
قیمت۵۴۰/۰۰۰/۰۰۰

کتاب بیوشیمی پزشکی هارپر

از جمله ویژگی‌های کتاب بیوشیمی هارپر، استفاده درست از تصاویری است که در آن‌ها نکات مهم در کنار هم قرار گرفته است. این ویژگی‌ها بعلاوه حجم کم آن در مقایسه با سایر کتب بیوشیمی از قبیل، لنینجر ،استرایر دولین و … باعث شده تا بعنوان یکی از کتب کاملاً شناخته شده در بسیاری از دانشگاه‌های بزرگ جهان و همچنین ایران جهت استفاده دانشجویان در رشته‌های، بیوشیمی، پزشکی دندانپزشکی داروسازی علوم آزمایشگاهی دامپزشکی علوم زیستی و … مطرح باشد.

نویسنده/ مترجمKathleen Botham، Owen McGuinness/ دکتر پروین پاسالار، دکتر جواد محمدنژاد، دکتر سالار بختیاری  
ناشراندیشه رفیع
سال چاپ۱۴۰۱
قیمت۷۹۰/۰۰۰/۰۰۰

سلامت دهان و جامعه

رشته سلامت دهان و جامعه یکی از جدیدترین رشته‌های تخصصی دندانپزشکی است که هدف آن تأمین، حفظ و ارتقاء سلامت دهان، پیشگیری از بیماری‌های دهان و دندان و بهبود کیفیت زندگی از طریق فعالیت‌های سازمان یافته اجتماعی می‌باشد. و به همین دلیل جزء دروس مهمی است که در ترم‌های اول رشته دندانپزشکی ارائه می‌شود.

رشته سلامت دهان و جامعه، یکی از دوره‌های تخصصی دندانپزشکی است که شامل حوزه‌های علمی پیشگیری،‌ مدیریت،‌ آموزش و پژوهش جهت سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی،‌ اجرا و پایش خدمات سلامت دهان و دندان در جامعه می‌باشد و در صورت اتمام موفقیت آمیز دوره دانشگاهی به صدور مدرک دکتری (PHD) می‌انجامد.

سخن آخر

از آنجا که رشته دندانپزشکی در چندین دهه گذشته جزء رشته‌های محبوب در میان دانش آموزان و دانشجویان بوده است، اما افراد علاقمند اغلب اطلاعات کمی درخصوص این رشته و درس‌ها و کتاب‌های ترم اول دندان پزشکی دارند. به همین دلیل در ادامه به اختصار دروس و منابع فراگیر این رشته را معرفی می‌کنیم:

آناتومیآناتومی گری آناتومی اسنل آناتومی عمومی عمیدی آناتومی عمومی میرحسینی
بافت شناسیبافت شناسی جان کوئیرا بافت شناسی جعفر سلیمانی
جنین شناسیجنین شناسی لانگمن
بیوشیمیبیوشیمی هارپر بیوشیمی لنینجر بیوشیمی دولین مبانی بیوشیمی دندان بیوشیمی برای دانشجویان دندان پزشکی
سلامت دهان و جامعهکتاب سلامت دهان و جامعه از دکتر حسین حصاری
زبان عمومیکتاب زبان انگلیسی برای دانشجویان پزشکی کتاب انگلیسی عمومی برای دانشجویان دندان پزشکی و بهداشت دهان
ادبیات فارسیکتاب فارسی عمومی ویژه دانشجویان علوم پزشکی
آیین زندگیکتاب آیین زندگی
اندیشه اسلامیکتاب اندیشه اسلامی

6 دیدگاه

  1. تاثیا اگه آسونه برو بخون دندون پزشک بشو پولدار شو کی جلو تو گرفته البته اگه تونستی تو کنکور قبول شی 🤣🤣🤣آسونه هههه اندک اطلاعاتی درمورد چیزی ندارن میان اظهار نظر هم میکنن

  2. آقای رستم عزیز درسته رشته اسونیه ولی در قبال رشته پزشکی نه اینکه آسون باشه دوما ولی قبولی از همه رشته ها سخته کسی که قبول شده هم تلاش بسیار داشته هم از نظر روحی مادی معنوی جسمی پدرش در اومده یه سال بیا بشین برا کنکور بخون بعد میفهمی قبول شدن دندون کار هرکسی نیست دمشون گرم پول تلاششونو میخورن مشکل بعضی مردم ایران اینکه ظاهر ماجرا رو میبینن و چشم دیدن موفقیت کسی رو ندارن یعنی چی دندون پزشکای بی شرف احترام خودتو نگه دار

  3. دندانپزشکی رشته ای است بسیار آسان که به راحتی می شود دکتر شد اما دندانپزشک ها خیلی پول پرست هستند و کیسه مردم مظلوم را خالی می کنند. ای کاش از چین هندوستان پاکستان دندانپزشک های باشرف باغیرت به ایران می آمد تا مردم از دست دندانپزشک های داخلی راحت بشوند. اما دولت ایران طرفدار پولدارها است.

نظرات

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
preloader